Ako hodnotíme písomky z matematiky v Tolerantnej škole
V Tolerantnej škole kladieme dôraz na spravodlivé, motivačné a jasné hodnotenie písomiek, ktoré podporuje učenie a zlepšovanie sa. Snažíme sa, aby sa žiaci nebáli chýb a vnímali ich ako príležitosť na rast. Pri hodnotení písomiek z matematiky sme zaviedli systém, ktorý zohľadňuje nielen výsledok, ale aj správnosť postupu, a je prispôsobený miernejším kritériám, čo dáva žiakom priestor na drobné chyby bez výrazného poklesu známky.
Systém hodnotenia písomiek z matematiky
V písomkách z matematiky hodnotíme každý príklad na maximálne 2 body:
- 1 bod za správny postup riešenia – Ak žiak postupoval správne a pochopil základný princíp riešenia, ale urobil menšiu chybu, získa bod za správny postup.
- 1 bod za správny výsledok – Ak je výsledok správny, pridáva sa ďalší bod.
Pri písomke s 10 úlohami tak môže žiak dosiahnuť maximálne 20 bodov. Na základe tohto súčtu priraďujeme známky podľa jasných percentuálnych kritérií:
Známka | Percento správnosti | Počet bodov (z 20) |
---|---|---|
1 | 90 % – 100 % | 18 – 20 bodov |
2 | 80 % – 89 % | 16 – 17 bodov |
3 | 70 % – 79 % | 14 – 15 bodov |
4 | 60 % – 69 % | 12 – 13 bodov |
5 | menej než 60 % | 11 bodov a menej |
Čo znamenajú jednotlivé percentuálne hranice?
- Známka 1 – Žiak dosiahne známku 1, ak vyriešil aspoň 90 % úloh správne, čo znamená, že získa medzi 18 a 20 bodmi. Tento systém tak umožňuje dosiahnuť najlepšiu známku aj s jednou alebo dvoma drobnými chybami.
- Známka 2 – Na známku 2 stačí 80 % správnych riešení (16 až 17 bodov), čo žiakom poskytuje priestor na viacero drobných chýb bez straty vysokej známky.
- Známka 3 – Žiak dosiahne známku 3, ak získa 70 % až 79 % bodov, teda 14 až 15 bodov, čo ukazuje dobrú znalosť učiva, no zároveň identifikuje oblasti, ktoré je potrebné ešte precvičiť.
- Známka 4 – Žiak dostane známku 4, ak získal 60 % až 69 % správnych bodov (12 až 13 bodov). Známka 4 signalizuje, že žiak by mal na látke ešte viac pracovať, ale má základné pochopenie.
- Známka 5 – Menej než 60 % správnych bodov znamená známku 5. Táto známka naznačuje, že žiak potrebuje väčšiu podporu a opakovanie danej látky.
Výhody tohto prístupu
- Motivačné hodnotenie: Nastavenie miernejších kritérií znižuje stres zo známkovania a umožňuje žiakom dosiahnuť vyššie známky aj pri menších chybách, čím sa podporuje ich sebadôvera.
- Dôraz na pochopenie postupu: Pri každej úlohe hodnotíme nielen výsledok, ale aj správnosť postupu, čo umožňuje žiakom získať body aj za čiastočné riešenia a logický postup.
- Jasné kritériá: Percentuálne rozdelenie známok je prehľadné a jasné, takže žiaci aj rodičia presne vedia, aký výkon je potrebný pre dosiahnutie každej známky.
- Podpora rastového myslenia: Tento prístup pomáha žiakom vnímať chyby ako prirodzenú súčasť učenia sa, čím sa vytvára priestor pre ich ďalší rast a rozvoj schopností.
V Tolerantnej škole veríme, že hodnotenie by malo byť spravodlivé, povzbudzujúce a zamerané na dlhodobý rozvoj. Náš systém hodnotenia písomiek z matematiky je nastavený tak, aby žiakov motivoval k zlepšovaniu a aby vnímali hodnotenie ako podporu, nie ako prekážku.