Podrobnosti

Tolerantná škola > BLOG > Poradenstvo pre pedagógov > Hodnotenie žiakov > Ako hodnotíme písomky z matematiky v Tolerantnej škole

Ako hodnotíme písomky z matematiky v Tolerantnej škole

V Tolerantnej škole kladieme dôraz na spravodlivé, motivačné a jasné hodnotenie písomiek, ktoré podporuje učenie a zlepšovanie sa. Snažíme sa, aby sa žiaci nebáli chýb a vnímali ich ako príležitosť na rast. Pri hodnotení písomiek z matematiky sme zaviedli systém, ktorý zohľadňuje nielen výsledok, ale aj správnosť postupu, a je prispôsobený miernejším kritériám, čo dáva žiakom priestor na drobné chyby bez výrazného poklesu známky.

Systém hodnotenia písomiek z matematiky

V písomkách z matematiky hodnotíme každý príklad na maximálne 2 body:

  • 1 bod za správny postup riešenia – Ak žiak postupoval správne a pochopil základný princíp riešenia, ale urobil menšiu chybu, získa bod za správny postup.
  • 1 bod za správny výsledok – Ak je výsledok správny, pridáva sa ďalší bod.

Pri písomke s 10 úlohami tak môže žiak dosiahnuť maximálne 20 bodov. Na základe tohto súčtu priraďujeme známky podľa jasných percentuálnych kritérií:

Známka Percento správnosti Počet bodov (z 20)
1 90 % – 100 % 18 – 20 bodov
2 80 % – 89 % 16 – 17 bodov
3 70 % – 79 % 14 – 15 bodov
4 60 % – 69 % 12 – 13 bodov
5 menej než 60 % 11 bodov a menej

Čo znamenajú jednotlivé percentuálne hranice?

  • Známka 1 – Žiak dosiahne známku 1, ak vyriešil aspoň 90 % úloh správne, čo znamená, že získa medzi 18 a 20 bodmi. Tento systém tak umožňuje dosiahnuť najlepšiu známku aj s jednou alebo dvoma drobnými chybami.
  • Známka 2 – Na známku 2 stačí 80 % správnych riešení (16 až 17 bodov), čo žiakom poskytuje priestor na viacero drobných chýb bez straty vysokej známky.
  • Známka 3 – Žiak dosiahne známku 3, ak získa 70 % až 79 % bodov, teda 14 až 15 bodov, čo ukazuje dobrú znalosť učiva, no zároveň identifikuje oblasti, ktoré je potrebné ešte precvičiť.
  • Známka 4 – Žiak dostane známku 4, ak získal 60 % až 69 % správnych bodov (12 až 13 bodov). Známka 4 signalizuje, že žiak by mal na látke ešte viac pracovať, ale má základné pochopenie.
  • Známka 5 – Menej než 60 % správnych bodov znamená známku 5. Táto známka naznačuje, že žiak potrebuje väčšiu podporu a opakovanie danej látky.

Výhody tohto prístupu

  1. Motivačné hodnotenie: Nastavenie miernejších kritérií znižuje stres zo známkovania a umožňuje žiakom dosiahnuť vyššie známky aj pri menších chybách, čím sa podporuje ich sebadôvera.
  2. Dôraz na pochopenie postupu: Pri každej úlohe hodnotíme nielen výsledok, ale aj správnosť postupu, čo umožňuje žiakom získať body aj za čiastočné riešenia a logický postup.
  3. Jasné kritériá: Percentuálne rozdelenie známok je prehľadné a jasné, takže žiaci aj rodičia presne vedia, aký výkon je potrebný pre dosiahnutie každej známky.
  4. Podpora rastového myslenia: Tento prístup pomáha žiakom vnímať chyby ako prirodzenú súčasť učenia sa, čím sa vytvára priestor pre ich ďalší rast a rozvoj schopností.

V Tolerantnej škole veríme, že hodnotenie by malo byť spravodlivé, povzbudzujúce a zamerané na dlhodobý rozvoj. Náš systém hodnotenia písomiek z matematiky je nastavený tak, aby žiakov motivoval k zlepšovaniu a aby vnímali hodnotenie ako podporu, nie ako prekážku.

Leave A Comment

All fields marked with an asterisk (*) are required