Podrobnosti

Tolerantná škola > BLOG > Poradenstvo pre pedagógov > Hodnotenie žiakov > Ako hodnotíme výtvarnú výchovu

Ako hodnotíme výtvarnú výchovu

Systém hodnotenia vo výtvarnej výchove: Úspech pre každého

V Tolerantnej škole si uvedomujeme, že nie každý žiak má prirodzený talent na kreslenie alebo výtvarné vlohy. Naším cieľom je, aby každý mal možnosť dosiahnuť úspech vo výtvarnej výchove, a to bez ohľadu na technické schopnosti. Preto sme navrhli systém hodnotenia, ktorý sa sústredí na úsilie, prístup a schopnosť vyjadriť sa prostredníctvom tvorby. Tento prístup umožňuje, aby aj žiak bez výtvarného talentu mohol získať najlepšiu známku, ak preukáže snahu a kreativitu.

Hodnotenie zamerané na úsilie a prístup

V našom systéme by sme radi nastavili kritériá tak, aby úsilie a snaha mali pri hodnotení väčšiu váhu než technická dokonalosť. Známka 1 by tak bola dosiahnuteľná pre každého žiaka, ktorý sa úprimne snaží a splní základné požiadavky zadania, aj keď jeho technické prevedenie nie je dokonalé.

Návrh hodnotiacich kritérií

Pri hodnotení práce žiakov zohľadňujeme štyri kľúčové kritériá, ktoré uprednostňujú snahu a prístup:

  1. Úsilie a prístup k práci (5 bodov)
    Zohľadňuje sa, ako sa žiak staval k práci, či do projektu vložil dostatočné úsilie, systematicky pracoval a dokončil ho podľa zadania. Toto kritérium má najväčšiu váhu, pretože odráža žiakovu snahu a zodpovednosť.
  2. Kreativita a nápaditosť (5 bodov)
    Kreativita je prístupná každému žiakovi, a nie je podmienená technickými schopnosťami. Posudzuje sa originalita, odvaha skúšať nové veci a schopnosť vyjadriť vlastný prístup či pohľad na tému.
  3. Pracovný proces a vývoj (5 bodov)
    Dôležitý je aj samotný proces tvorby, nie len konečný výsledok. Zohľadňuje sa, ako žiak pristupoval k jednotlivým fázam projektu, či sa snažil zlepšovať a či sa učil nové veci.
  4. Vizuálne spracovanie (5 bodov)
    Hodnotí sa technická stránka a celkový vzhľad práce. Aj keď nie je dokonalý, hodnotenie sa zameriava skôr na to, ako sa žiak snažil pracovať s farbami, kompozíciou alebo materiálmi, než na perfektný výsledok.

Príklad známkovania

Pri projekte s celkovým počtom 20 bodov by známky boli pridelené nasledovne:

Známka Percento správnosti Počet bodov (z 20)
1 90 % – 100 % 18 – 20 bodov
2 75 % – 89 % 15 – 17 bodov
3 60 % – 74 % 12 – 14 bodov
4 45 % – 59 % 9 – 11 bodov
5 menej než 45 % 8 bodov a menej

Príklad hodnotenia pre žiaka bez výtvarného talentu

Predstavme si, že žiak pracuje na projekte a aj keď jeho kresba nie je technicky dokonalá, vynaložil veľa úsilia a prejavil kreativitu. Hodnotenie môže vyzerať takto:

  • Úsilie a prístup k práci: 5 bodov (žiak pracoval systematicky, splnil zadanie a snažil sa).
  • Kreativita a nápaditosť: 5 bodov (žiak prišiel s originálnym prístupom alebo nápadom).
  • Pracovný proces a vývoj: 4 body (preukázal zlepšenie, snažil sa učiť nové techniky).
  • Vizuálne spracovanie: 4 body (vizuálne prevedenie má chyby, ale žiak sa snažil pracovať s kompozíciou a farbami).

Celkový počet bodov: 18 bodov z 20, čo znamená, že žiak získa známku 1 za úprimnú snahu, nasadenie a kreativitu.

Výhody takéhoto prístupu

  1. Dostupná najlepšia známka pre všetkých: Známka 1 je dosiahnuteľná pre každého, kto sa úprimne snaží, plní zadanie a preukáže kreativitu.
  2. Podpora sebavyjadrenia a sebadôvery: Tento systém odmeňuje snahu a originalitu, čo podporuje sebavedomie žiakov bez ohľadu na ich talent.
  3. Znížený stres z hodnotenia: Žiaci sa nemusia obávať, že nebudú mať najlepšiu známku kvôli nedostatku technických schopností.
  4. Motivácia pre všetkých žiakov: Umožňuje aj tým, ktorí nemajú výtvarné nadanie, cítiť úspech a motiváciu k tvorivosti.

Záver

Tento systém hodnotenia vo výtvarnej výchove zabezpečuje, že každý žiak, ktorý sa snaží a pracuje na sebe, môže dosiahnuť úspech a cítiť sa podporený. Tolerantná škola takto podporuje nielen technické zručnosti, ale aj odvahu vyjadriť sa, kreativitu a sebadôveru u každého žiaka.

Leave A Comment

All fields marked with an asterisk (*) are required